Fred er ei det beste…

Nå er nemlig krigen i gang!

Jeg er slett ikke sikker på å vinne krigen, men jeg gir alt jeg har og har så langt drept et sted mellom 700 og 1000 på under ei uke. Og maaaaaange flere skal det bli før min blodtørst er stillet.

Våpnene ser ganske uskyldige ut:

Våpen

Men kombinert med kokende vann blir det en effektiv dødsmaskin for brunsneglene. Muhahahahaha.

… er bare redd de er mer utholdende enn meg når alt kommer til alt, men ikke si det til dem…

Det har blitt litt spede forsøk på hagearbeid i det siste. Jeg har blant annet sådd squashfrø som braste opp av jorda i ei vanvittig fart. Skulle nesten tro de var fulle av steroider ellerno. Siden de vokste så voldsomt fikk de store, fine potter med masse jord rundt røttene sine, etter det har de ikke vokst mer.

squash

Modellen som passer på nyompotta squash er iført noen av klærne jeg har strikka til SOS-barnebyen som skal åpne i Bergen i sommer. Klærne er strikka av diverse 6- og 4-tråds sokkegarnrester. Noen smekker har det også blitt. Fargerikt og fagert. Alt mangler knapper, men de har ankommet fra Hong Kong og skal sys på ganske så snart.

smekker

En body skal det også bli + en hel del mer før de skal overleveres, sannsynligvis i juni.

lin + body

Jeg holder også på med noe som jeg helst hadde sett at jeg slapp å lage. Et linstykke skal bli til et bunadshodeplagg til ei som dessverre må på cellegiftkur igjen, og hun skal få slippe å måtte gå med parykk eller lue til bunaden sin 17.mai. Jeg er bare forbanna og lei meg fordi det er nødvendig å lage dette. Er det noen der ute som har tips om hvordan jeg kan få dette så hvitt som mulig før 17.mai setter jeg stor pris på det. Jeg vasker og vasker, men uten sol ser det ikke ut for å hjelpe.

Mysticlight

Noe litt gladere til slutt, her er et lite glimt av Mysticlightsjalet som ligger utspent på blokkesenga. Flere bilder kommer når det har hatt et stevnemøte med kameraet utendørs. Det er strikka i grønnfarger som er nesten umulig å få gjengitt riktig.

Så er det bare å kvesse pinnene og vente på neste mønster i sokkekonkurransen, det skal visstnok legges ut kl 1 i natt. Så får vi se hva konkurransegalningen i meg evt gjør med den saken!

16 svar til Fred er ei det beste…

  1. Matja sier:

    Så mye fint du har laget.Nydelig sjal og dukkeklær.Når det gjelder bleking av lin, har jeg ingen peiling.Kanskje du kunne høre på Husfliden.
    Lykke til med hagearbeidet og sneglejakten:)

  2. vivi sier:

    Nå skulle jeg akkurat inn å «kjefte» på deg for at du ikke har oppdatert på lenge, så har du jo oppdatert! Snakker om å bli tatt på sengen:) Tenkte kanskje Stine hadde fått for mye innflytelse på deg, eller noe.
    Så moro å utforske hagen! Det som ikke er så morsomt er sneglene. Vi har også samme type våpen, bare at vi bruker salt i tillegg. Da løses de godt opp, haha!
    Jeg skal ikke skryte på meg at det er jeg som gjør det. Det er nok flisleggeren som har den store æren her i huset. Han har da så mange talenter:)
    Selv sitter jeg her og skriver oppgave i organisasjonspsykologi, så det er kjekt med en pause innimellom. F.eks. en tur innom deg.

    Når det gjelder linstykket, så mener jeg at Husfliden har noen gode vaskemidler som kan hjelpe. Eller kanskje Biotex? Og hvor har bunadskunnskapene mine tatt veien i disse dager? *sukk* Jeg har visst bare pensum i hodet. I dag er det 14 dager til første skriftlige eksamen. Iiik.

    Oj, så babler jeg i vei, så det er best å avslutte! Vil ønske dere alle en riktig god helg:)

  3. Merete sier:

    Kjempefine dukkeklær. Er det ikke noe som heter Biohvitt mon tro? Leit at du mp lage et slikt hodeplagg!
    Har jeg takket for sist forresten? Det var ordentlig koselig å være på tur med deg!

  4. Velkommen mai! Er det ikke deilig? Squashen din fikk nok antagelig litt for god plass rundt røttene. Det er lurt å skifte pottestørrelse gradvis.
    Takk for sist, forresten!

  5. FrkSnupp sier:

    Flott sjal! Lykke til med kverkinga. Snegler er noe drit… jeg skal til verks med skjellsand i hagen på hytta, det fungerer bra =)

  6. Ronille sier:

    Så masse fint Baby Born du har strikka. Ha ei fin helg🙂

  7. Rita sier:

    Her var det mye strikking på gang. Kjempeflotte ting!!
    Lykke til med krigen mot sneglene, vi har også vår egen lille krig i vår hage. Men jeg tror heller ikke vi vinner den *sukk*
    Ha en fin søndag!!

  8. hobbyvenn sier:

    Huff den krigen må nok utkjempes her i hagen også. gikk over til krukker i fjor jeg, orket ikke kampen… Får se hva jeg gjør i år. Flotte dukkeklær du har strikket! Ha en fin uke.

  9. Så fina hakklappar🙂

  10. tutten sier:

    Flotte dukkeklær du har laget og sjalet ble nydelig.Lykke til med sneglekrigen.

  11. lises sier:

    For noen flotte dukkeklær, Dyveke – du må være den greieste! Lykke til mot brunsneglene, vi er rustet til kamp vi også.

  12. Bjørg sier:

    Lykke til i krigen!
    Min personlege favoritt er ei saltbøsse- har du sett korleis dei skrumpar inn når du saltar dei?

  13. mimouna sier:

    Sneglejakt er nok den nye «hobbyen» til alle oss med hager for tiden, sukk. Toåringen min liker best å trakke dem flate. (æsj)

    Kjekt med dukkeklær, de spiser opp mye restegarn. Og sjalet ditt ble lekkert!

  14. Ronille sier:

    Heisann. Er litt seint ute med å ønske deg God Helg- og Pinse. Men dei siste dagane har vore så fine at eg har stort sett vore ute og lite ved datan🙂 Men i dag er det grått og regn, så da passer det bra med ei bloggbesøkrunde.
    Klem fra Ronille

  15. Ronille sier:

    Heisann. Innom for å ønske deg ei fin 17.mai helg. Eg og mannen min reiser på hytta🙂
    Klem fra Ronille

  16. tutten sier:

    Ha en strålende 17.mai.

Legg igjen en kommentar

