Årets siste dag.

Så har nyttårsfreden senka seg over heimen etter ei relativt livlig jul. Med 14 gjester fordelt på ca 40 overnattingsdøgn i løpet av 10 dager har det blitt mye matlaging og taxivirksomhet. Sengetøyet har ikke nådd innom skapet på sin ferd mellom senger, vaskemaskin og tørketrommel. Men nå er alle borte, bare noen spredte hybelkaniner, kakesmuler og nøtteskall vitner om aktiviteten som var her nylig.

Innimellom ble det sannelig litt fiberaktivitet. Mor mi hadde ikke med nok strikking, så hun har produsert masse gardinlenkeledd til meg. Nå venter jeg bare på at garnet skal komme på januarsalg så jeg kan få gjort gardinene ferdig.

2008_12310061

Norosokkene er ferdig strikka og ferdig trådfesta (det er ikke alltid jeg samler opp en haug før jeg skrider til verket. Nydelig garn og nydelige farger, men har mine tvil angående slitestyrken. Syns garnet er litt for lett å slite over. Vi får se hvordan det går, om de blir søndagssokker.

2008_12310051

Med en sterk følelse av at jeg gjentar meg selv har jeg funnet frem lappene til Babisteppet og er i gang med å montere det. Er snart ferdig med 16 av 207 lapper. Jeg vet at jeg kommer til å være superfornøyd når det er ferdig, men akkurat nå er det like festlig som å gå i motbakke med bakglatte ski og snø nedover nakken og inn i skoene og sokkene rundt ankelen.

2008_12310058

2008_12310057

Litt restegarn har jeg også brukt. Degusene våre liker å ha noe over seg så senga blir som ei hule, men hamstervatt tråkker de ned i løpet av kort tid. Derfor ble noen vinveskerester omgjort til degussengetrekk. De gnager det nok i stykker etterhvert, men det tar ikke mange timene å hekle ihop et nytt.

2008_12310029

Før senga med nytt sengetøy ble satt inn tørka jeg litt av sengehylla med kjøkkenpapir. En av de små har tatt jobb som papirarbeider, alt av papir skal helst en runde eller ti rundt i buret før det legges inn i senga, hentes ut igjen et par ganger, og til slutt deles opp og brukes som madrass. Når jeg tørker bort rusk og rask kommer hun ilende for å hjelpe, og før jeg er ferdig har gjerne halve papirdotten forsvunnet.

2008_12310015

2008_12310027

Nye ting må undersøkes nøye. her blir det nye trekket inspisert og godkjent.

2008_12310031

2008_12310032

2008_12310035

Takk for besøket og velkommen igjen i 2009!

11 svar til Årets siste dag.

  1. vivi sier:

    Så bra at du tenker på de små i jula også! Må si jeg er imponert over teppet ditt! Også at det faktisk er nummer to du lager! Jeg tør ikke sette i gang med slike prosjekter en gang…….
    Jeg har begynt å strikke med garnet jeg fikk av deg! Kjempedeilig garn! Tusen, tusen takk! Hva jeg strikker, kan du se i bloggen min:o)

    Ha en riktig flott nyttårsfeiring!

    GODT NYTTÅR! *klem*

  2. Tutten sier:

    Så kjekt at de søte små også får noe nytt. Bra for deg at moren din ikke hadde med seg nok strikketøy🙂 Da ble det jo strikket mange gardinlenker.Lykke til med sammensettingen av teppet.takk for det gamle og Godt Nytt År.

  3. sisselS sier:

    Ønsker deg og dine ett riktig godt nyttår.

  4. Kiwa sier:

    Lekre sokker!!Og småkrypene er jo bare søte da!!

    takk for det gamle, og godt nytt år!!

  5. Sommerfuglen sier:

    Er full av beundring når det gjelder heklelappene!
    Og Norosokkene er jo bare nydelige!
    Ønsker deg et fabelaktig nytt år, og takk for det gamle!

  6. lise sier:

    Godt nytt år, dyveke! Og jommen minnet du meg ikke på at jeg har en drøss med Babette-lapper å hekle. *stivt smil*

  7. Kicki sier:

    Takk for sist!! Kjempekoselig som vanlig. Ønsker deg og dine et godt nyttår!! Sokkene ble forresten kjempeflotte.

  8. mereteveian sier:

    Godt nytt år til deg og dine, store som «små»!

  9. Hege sier:

    Godt nyttår!
    Herlige noro sokker og teppet ditt kommer til å bli flott!

  10. Grete sier:

    Fullt liv i stua hos deg, ser jeg, Vi fortsetter med nytt garn og gamle pinner inn i det nye året! Godt nyttår!

    Hilsen Grete

Legg igjen en kommentar

