Tour de France

Det ser ikke ut for at TV2 har tenkt å rapportere hvordan det går med min deltagelse, så da får jeg vel pent gjøre det selv.

Planen var opprinnelig å lage lappene til ett Babettes blanket. Grunntreninga og planlegginga var amatørmessig og elendig, for i løpet av de første to etappene viste det seg at teppet ville bli for lite og det var for lite garn. Teppet ble bygget ut med ca 50% på lengden slik at det ferdig skal måle ca 1*1.5 meter.

Jeg hadde tenkt å lage teppet hovedsaklig lysegrønt, med innslag av rødorange og lysebrun. Grønt har jeg mer enn nok, ikke noe problem der takket være et visst Oleannasalg i fjor. De andre fargene var det verre med, og siden de kom fra samme salget var det ikke bare å finne mer. Jeg introduserte derfor en mørkebrun i tillegg. Selv om jeg meldte meg på med ett teppe så trenger jeg to, de skal ligge i fotenden av sjeselongdelen på de to sofaene våre. For å få en noenlunde grei fargefordeling på de to teppene ble jeg nødt til å lage lappene til begge teppene parallellt, så nå er det mye endringer i forhold til den opprinnelige planen.

I tillegg til utfordringene med garnmengde viste heklekroken seg å by på enda en utfordring. Garnet er ganske løst spunnet, og dermed hekta kroken med seg både garnet det skulle ha med seg, og ofte løkka den bare skulle smyge seg gjennom. Etter mye irritasjon tusla jeg innom en nettbutikk og bestilte en ny og forhåpentligvis bedre krok. Den kom heldigvis kjapt i postkassa, og for en lykke! Heklekroken er bedre å holde i og hekter uhyre sjelden tak i tråder den ikke skal ha.

Gammel til venstre, ny til høyre. Den nye er ikke særlig fin å se på, men en ren nytelse å bruke.

Så med nytt og bedre utstyr, endret diagram og garnutfordringa løst har det bare vært å tråkke jevnt og trutt gjennom dagsetappene. Jeg har ikke unt meg en eneste hviledag i motsetning til pinglene i Frankrike…

SÅ hva er ståa to dager før målpassering? Jeg har nådd målet om å lage nok lapper til ett teppe, og satt sporenstreks et nytt mål – fordele lappene på to tepper og i tillegg hekle nok ensfarga til at det er klart for å begynne å montere det ene. Det er sannsynligvis litt i overkant, men skal man først utfordre seg selv så skal det gjøres skikkelig!

Totalt skal det være 414 lapper på de to teppene. I skrivende stund har jeg 230. For å nå målet mitt må jeg altså hekle (414-230=184, 184/2=92) nittito lapper innen søndag. Jaja, nå har jeg kun grønt garn igjen så jeg slipper å kaste bort tid på fargeskift…

Heia meg!!!

10 svar til Tour de France

  1. Matja sier:

    Åh så flott det blir.Kjempeflotte farger.Skal heie på deg helt til du står på seierspallen:)

  2. Torill sier:

    Jeg er dødsimponert over innsatsen, viljen og resultatet!

  3. sipusa sier:

    Jeg er imponert! Bare pass på albuen, jeg har grunn til å uttale at risikable prosjekt kan ha effekt på leddene, men så lenge du er obs ønsker jeg deg bare lykke til masse heia:-D

  4. Merete sier:

    Kjempeinnsats! Digger Babetteteppet, det er så vakkert mønster, og det blir skikkelig lekkert i de fargene du har valgt.

  5. Anne-Ruth sier:

    Heia, heia, heia!!! Teppene blir superfine!

  6. kicki sier:

    Ojsann, her går det unna!! Jeg skal heie deg helt frem til mål, jeg. Det kommer forresten til å bli kjempelekkert!!

  7. lise sier:

    Det er litt av en jobb du har begitt deg ut på – og det kommer til å bli kjempeflott, det er jeg sikker på. Og før neste sykkelritt er du helt sikkert ferdig.😉

  8. Kiwa sier:

    Det er helt utrolig hvor fart du har på dette prosjektet! Jeg er superimponert!! Hva du kan!!

  9. Siena sier:

    Nydelig teppe – skulle ønske jeg hadde mot til å begynne på et selv. Har sett etter sånne heklenåler med håndtak selv. Hva heter de og hvor har du kjøpt dem?

  10. petronella sier:

    Wow for en utfordring. Hvordan endte resultatet?

Legg igjen en kommentar

