Når min indre konkurrent våkner.

Skp2008

Jeg meldte meg på dette for noen uker siden, og lørdag morgen klokka 5 lokal tid ble mønsteret offentliggjort. På forhånd hadde jeg bestemt meg for å ta det helt rolig. Ikke noe stress for å bli først ferdig, men bare ta det hele i mitt eget tempo. Med 616 konkurrenter og visshet om at man ikke strikker ekstremt fort var det ikke noe å stresse med tenkte jeg.

Til tross for at jeg var seint i seng fredag våkna jeg allerede før 8 på lørdag. Et par forsøk på å blokke ut tanken om mønsteret og sove videre var temmelig dødfødte så det var bare å gi etter for nysgjerrigheten og i det minste sjekke mønsteret.

Har man først tatt en titt på et konkurransemønster kan man like gjerne legge opp maskene og strikke bittelitegranne. Man tok seg til og med tid til å knipse et par bilder innimellom den bittelille strikkinga. Selv om vi kunne velge teknikk selv ville jeg i det minste prøve meg på tå-opp-sokker med magic loop-teknikken.

Jacobean 1

Mye tråder og runpinneender/kabel å holde rede på!

Jacobean 2

Tåpartiet er ferdig, og jeg henger fortsatt med på magic loop selv om jeg syns det er knotete i forhold til vanlige strømpepinner. Jeg tenker fremdeles å ta dette rolig og i mitt eget tempo.

Jacobean 3

Konkurransemennesket inni meg har våkna til liv. Magic loop går for tregt. Garnnøstene må stadig snurres løs fra hverandre, jeg syns det går for mye tid med til å stramme tråden i sidene og draing i rundpinnekabel. Stemmen inni meg insisterer på overgang til strømpepinner så det blir litt fortgang i sakene. Det er såvidt jeg har tid til å ta et underveisbilde. Å bruke tid på å finne gode lysforhold er helt uaktuelt, det er bare å slenge sokkene på armlenet, knipse og strikke videre.

Siden altmuligmannen og arvingen forventer middag og lørdag er min middagsdag denne uka pga et lite gjennomtenkt middagsdagbytte fra fredag til lørdag må jeg rive meg løs lenge nok til å lage middag. Aldri har vel pizza blitt slengt sammen så fort før.

Etter middagen har første ferdige sokkepar dukka opp på nettet, og dermed går lufta litt ut av ballongen. Førsteplassen er tatt, og da roa masa inni meg seg ned, det er i grunnen ikke noe å stresse så voldsomt med. Ganske deilig egentlig. Jeg hadde flere lange pauser fra strikkinga ut over kvelden. Da jeg ga meg var det fire som hadde lagt ut sine ferdige sokkepar, og jeg hadde ca to timers strikk igjen før mine var ferdige. Siden mange av konkurrentene holder til i USA regna jeg med å finne en drøss med ferdigmeldinger i dag tidlig, men det var faktisk ikke så ille.

Jacobean 4

Da jeg logga på etter å ha fullført mine Jacobean sokker ble jeg nummer 12.

Neste mønster kommer 1.mai, da skal jeg HVERTFALL strikke i mitt eget tempo…

Jeg har gjort litt annet også i det siste. Mysticwaterssjalet har omsider blitt blokka og har fått nytt hjem hos mi kjære mor som har rund dag nå i mars. Siden hun er på cruise blant kjekke pirater i the Carribean tenkte jeg hun sikkert kunne trenge et vanninspirert sjal til eventuelle kjølige kvelder. Som vanlig er jeg litt seint ute, så det ble ikke tid til å knipse det ferdigblokka sjalet i godt lys og lekre omgivelser. Men her er det ferdig sammenbretta og klar for å forlate meg.

MWS

MWS og pulsvarmere

Pulsvarmerne har blitt strikka i alpakka med perler på, og har flytta hjemmefra uten særlig oppstyr. Stillows bryggemønster til venstre.

Forrige helg var jeg på kurs og kom godt i gang med programvaren til symaskina mi. Et artig kurs der jeg lærte masse, ikke minst at det er maaaaaange muligheter! Det er lite å vise fram så langt, men når jeg etterhvert får kobla sammen laptop og symaskin kan det komme et og annet.

…. om ikke annet fordi mislykka saker kan være ganske underholdende…?

8 svar til Når min indre konkurrent våkner.

  1. syglad sier:

    Flotte sokker, og jeg kan ikke fatte hvordan det er mulig og strikke med to runpinner. Det ser vanskelig ut, men jeg har lyst til og lære det…
    Ha en fin mandag🙂

  2. vivi sier:

    Du strikker veldig fort faktisk! Jeg hadde aldri klart å strikke så komplisert mønster på så kort tid! Sokkene ble kjempeflotte! Sjalet og pulsvarmerne var nydelige de også:-) Gleder meg til å se hva Edith kan brodere. Nå vet jeg i hvertfall hvor jeg kan bestille små broderier til prosjektene mine! Ha en flott uke.

  3. Felisi sier:

    Nr 12 av 616 er bra! Og sokkene ble kjempefine! Jeg har ennå ikke prøvd meg på den der magiske loopen, og etter å ha lest dette drøyer det vel en stund til før jeg gidder ;o)

  4. sipusa sier:

    Gratulerer!! Med alle de strikkedamene som konkurrenter synes jeg 12.plass er kjempebra jeg!!

    Og …sjalet…det ser aldeles nydelig ut, som slike myke sjal i fine farger gjør….:-)

  5. Anne-Ruth sier:

    Kjempeflotte sokker og nydelig sjal! Pulsvarmerne var også kjempfine! Godt jobba å komme på 12. plass syns jeg, grattis!

  6. grethe sier:

    Gratulerer som nr. 12! Det er jo kjempebra og det var et fint mønster på sokkene! Sjalet så også veldig fint ut… Jeg er imponert over strikkinga di:o)

  7. kicki sier:

    Kjempebra å bli nr 12!! Grattis. Sokkene ble kjempefine, og det ble både sjal og pulsvarmere også. Jeg likte heller ikke magicloop’en. Men det er vel kanskje en vanesak?

  8. lises sier:

    Jeg holdt visst pusten mens jeg leste om garnets vei til å bli sokker.. De ble kjempefine, og du må da ha kvalifisert til VM i sokkestrikking.? Og for en heldig mor!

Legg igjen en kommentar

