Årets siste dag.

Så nærmer året seg slutten. Før jeg starter det nye året med blanke ark må jeg få unna de siste bildene og kommentarene fra dette året.

Før jul hadde vi et aldri så lite strikketreff, og jeg var så heldig å få
grøtsjokoladekakemandelen! Annevenn som er hjemme på juleferie fra Bahrain hadde den med, og da blir det ekstra stas å være den heldige.

mandelgave

Vi var nordpå i jula. Juletreet henta vi i juletreskogen som vi planta selv
i 1972. Det er rart å se hvor forskjellige trærne er. Selv om de ble planta samme sommer og i nærheten av hverandre kan et halvmeter høyt tre stå like ved et på 4-5 meter. Her er en artig variant som har delt seg i tre.

grantre

Jula ble tilbrakt på en sauegård. Vi fikk se gjeterhunder i arbeid med en villsauflokk – det er fantastisk å se hva de kan. Bildet ble så som så, ikke lett å ta bilde av kjappe dyr i mørketia.

villsau

Julegaver fikk jeg også, det betyr kanskje at jeg har vært litt snill i år?
Nytt kamera, Fujufilm Finepix F40fd, regner med at bildene blir bra når
jeg får eksperimentert litt mer.

Arvingen kom med den gaven jeg ble aller mest varm om hjertet av.
Ei tretine som hun har laga på sløyden. Den er mye finere enn noe
jeg noensinne har klart å lage!

tine

Litt strikking har det sannelig også blitt, her holder jeg på med
Jaywalkers i Opals Hundertwassergarn. Jeg hadde tenkt å ha dem
selv, men ei venninne falt så for dem at det ser ut for at de må bli
hennes etterhvert.

Jeg har funnet en ny favoritthæl, timeglass. Egentlig kan jeg ikke fordra å strikke sokker fordi det er noe dritt å plukke opp masker på hælen. Av en eller annen grunn klarer jeg å glemme det og starter stadig på nye par, for å mislike det like intenst når jeg kommer til hælen. Nå er det imidlertid slutt på det! Selv om jeg har strikka i 40 år er det fremdeles utviklingsmuligheter. Vet ikke om det er fordi jeg er treig til å finne de gode løsningene eller om det er fordi det finnes så mange muligheter…?

sokk

I det nye året blir hverdagen vår litt annerledes. I løpet av høsten flytta vi fra et hus midt i byen, og ut på landet. Samme dag som vi reiste på juleferie fikk vi omsider solgt huset i byen, så nå kan vi omsider legge bak oss det gamle livet og se framover. Naboene har sauer, og noen ganger finner vi dette utafor huset:

saueperler

Mye kjekkere enn ramponerte bilspeil!

Siden vi også har fått hage tok jeg med meg et par rabarbrarøtter
nordfra. De stammer fra hagen til besteforeldrene mine og har også
bodd på gården som først foreldrene, og nå søstra mi driver.

rabarbra

Jeg kommer nok til å savne rosetræren vi hadde i byen, men må bare innse at jeg ikke kan få alt på en gang.

Her er årets siste rose, bildet ble tatt nå i romjula.

rose

Litt mer mimring. Da jeg var bitteliten fikk jeg en nisse som bodde hos besteforeldrene mine. Den passa på at jeg spiste opp grøten min når jeg var på besøk, og fikk også en liten smakebit. Jeg syns han var litt skummel, tok aldri sjansen på å ikke
spise opp. Slik jeg husker det var den der hver gang jeg spiste grøt, men det kan godt hende at den bare var framme i jula. Uansett er det den viktigste juletingen min nå.

grøtnisse

Så er det på tide å avslutte dette året, og da hører nyttårsforsettene med.

Siden huset skal overlevers til nye eiere 1.februar blir det nok enda en
måned med svak bloggdekning. Deretter har jeg ambisjoner om
hyppigere posting, jeg skal også bli flinkere til å kommentere i andres
blogger. Målet er at alle som legger igjen hyggelige kommentarer her skal få gjenvisitt og noen ord fra meg.

Symaskina skal også fram og eksperimenteres med, jeg må bare få
hobbyrommet mitt litt mer i orden først.

Et riktig godt nytt år ønskes alle som titter innom her i mitt lille
univers, håper å se dere igjen i det nye året! 

14 svar til Årets siste dag.

  1. Tittei sier:

    Jammen har du en flink unge. Tina var kjempefin.
    Ønsker deg og dine et riktig godt nytt år. Så sees vi sikekrt snart.

  2. kicki sier:

    Tinen var utrolig fin!! Hun er like flink med hendene som moren😉 Ha et godt nyttår du også.

  3. Ronille sier:

    Ønsker deg og dine et riktig Godt Nyttår.

  4. mereteveian sier:

    Nyttårshilsner til deg fra meg også, – så godt at huset er solgt og at dere trives, selv uten rosetrær (ennå).

  5. Marihøna sier:

    Takk for hilsen i bloggen min! Ønsker deg og dine et godt og kreativt nytt år🙂

  6. Dolci sier:

    Heldig er du som har fått en så flott tine! Roser kan du vel plante på landet også? Eller trives de ikke så godt der ute?
    Gleder meg til å treffe deg på treff igjen🙂
    Ønsker deg og dine et flott nyttår!

  7. lises sier:

    Tinen var veldig flott, virkelig. Hilsen sløydlærern. Flott at dere fikk solgt huset, da ble det en flott start på det nye året! Gleder meg til mer hyppige blogginnlegg!

    Godt nytt år, Dyveke!

  8. Cruzidull sier:

    Godt nytt år, Dyveke!
    Den tinen var bare fantastisk fin!

  9. Irenetur sier:

    Godt nyttår, så flink arvingen din er!!

  10. daria sier:

    godt nytt år til de også:) ser at du liker timeglass hælen best,det var den første jeg har noen gang lært meg på sokker og faller alltid tilbake til den

    ha en fin uke

  11. Merete sier:

    Godt nytt år!
    For en nydelig tine du har fått deg! Tar hun bestillinger? Flott at huset endelig er solgt! En bekymring mindre! Håper vi sees snart!

  12. grethe sier:

    Et fint og informativt innlegg. Vi har også bæsj i hagen, men det er elgbæsj…. for første gang. Jeg bør vel ut å ta bilde av det… glemmer det hele tiden.*smil* Gleder meg til eksperimentene dine på symaskinen, og så kunne jeg tenkt meg å lært «hælen» din. Tina var kjempefin, og supert at dere har fått solgt huset.

    Ønsker deg et godt år i 2008… fra ei som har syklet i dag…og som snart får en sprek og flott mann. *ler*

  13. elimor sier:

    Godt å høre dere fikk solgt huset. Kos deg ute på landet. Rosebusker vokser der og vet du! Ha et godt Nytt År.

  14. Anne-Ruth sier:

    Godt nytt år!!! Kjempebra at dere endelig fikk solgt byhuset!

Legg igjen en kommentar

